​Kost og køkken

​Under hele udviklingen fra almindelig efterskole til den sportsefterskole vi er i dag, har køkkenet spillet en central rolle. Det betyder at kosten betragtes som en naturlig og væsentlig del af skolens helhed.

På skolen serverer vi derfor en varieret og ernæringsmæssig korrekt kost.

Køkkenet består af en køkkenchef og to køkkenassistent.

Hvis der er specielle hensyn angående kosten, kontakes køkkenchef Jonas. Se under personale.

Vi lægger vægt på, at kosten skal være et godt eksempel for sunde kostvaner, som eleverne kan få glæde af i deres fremadrettede liv.

​Sportsefterskolen Sjælsølund følger de 8 kostråd og benytter altid friske råvarer

1. ​Spiser meget groft brød og gryn, og bager selv vores brød.

2. Spiser frugt og grønsager hver dag, og bruger årstidens frugt og grønt.

3. Spiser ofte kartofler, ris eller pasta.
  4. Spiser jævnligt fisk af forskellige slags.
  5. Vælger mælkeprodukter og ost med lavt fedtindhold.
  6. Bruger kun lidt smør og olie.
  7. Sparer på sukker og salt.
  8. Vi spiser 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider om dagen.

​Dagens gang

​Vi betragter køkkenet som et undervisningssted på lige fod med de andre fag på skolen, hvilket betyder at elever og køkkenpersonale har et tæt samarbejde.

Eleverne kan forvente at deltage i køkkenfunktionen ca. 3 uger under deres efterskoleophold.

Madplan

Kl. 7.15 - 8.00

Morgenmaden foregår som en buffet, hvor eleverne selv udvælger og henter deres morgenmad. Køkkenet tilbyder: Havregryn, havregrød, cornflakes, rugbrød, grovbrød, ost, æg, marmelade, tykmælk, hjemmelavet müsli, mælk, frugt, kaffe og te.

Kl. 10.00

Frugt og knækbrød mm.

Kl. 12.00

Varm mad. Der kan være dage med vegetarmad, grøddage, fiskedage m.m. Der drikkes vand til den varme mad.

Under frokosten er der et parallelforløb hvor den ene halvdel af skolens elever spiser, i mens den anden halvdel forestår rengøringen af skolen. Herefter byttes der.

Kl. 16.00

Grovbrød eller grovboller, knækbrød, marmelade, gulerødder, frugt og ost.

Kl. 18.00

​Rugbrød og grovbrød med varierende pålæg, ost, frugt og evt. lune retter. Til begge hovedmåltider er der salatbar med varieret udvalg. Der drikkes vand eller mælk til den kolde mad.

Kl. 21.00.

Frugt og diverse snacks, dertil f.eks. grovboller, grovbrød, knækbrød el. lign. kaffe og te. Kage serveres ved særlige lejligheder.

Hvis der er specielle ønsker i forbindelse med fødselsdage eller andet, hjælper vi selvfølgelig med det.

Kost og træning

Jakob Skov, der dyrker Ironman, kender alt til sammenhængene mellem kost og træning.

Alle elever kommer igennem et kost og træningsforløb.

Nyheder fra vores skole

​Du kan altid følge med i hvad vi foretager os, se billeder, videoer og meget mere, du kan finde os på de fleste sociale platforme.

Find os her

instagram facebook youtube

​Nyheder fra efterskolen:

Følg vores sociale medier for at få et bedre indblik i hverdagen på S|E|S

Følg med på Facebook

Klar til at ansøge om optagelse?

Ansøg om en plads på Sportsefterskolen Sjælsølund online. Det er nemt og hurtigt at udfylde vores onli​ne ansøgningsskema.​

Find mere information ​

Mangler du noget du specifikt? Søg gerne her, ellers er du altid velkommen til at kontakte os.​

Sportsefterskolen Sjælsølund